Nyager Skole

Rødovre har vokseværk, da mange nye borgere flytter til kommunen. Over de kommende år forventes en markant befolkningstilvækst. På skoleområdet er der behov for en kapacitetsudvidelse på ca. 1.000 ekstra skolebørn over de næste 10 år. Under budgetforhandlingerne i 2024 blev det derfor besluttet, at Nyager Skole skal ombygges fra en tresporet til en firsporet skole.

Bevaringsværdig og på vej til fredning

Nyager Skole, der er tegnet af Arne Jacobsen og opført i 1965, er klassificeret som bevaringsværdig i klasse 2. Den beskrives som en karakterfuld, gulmuret skole med en kamformet planløsning, omhyggeligt og stringent detaljeret, med flere diskrete variationer som f.eks. søjler på dele af facaden, gule murede skiver og rødmalede facader på overbygningerne. Bygningen står relativt intakt – inklusive tidssvarende, måske originale, vinduer og døre.

Rødovre Kommune ønsker, at ombygningen og renoveringen af Nyager Skole sker med respekt for det oprindelige arkitektoniske formsprog samt skolens materialevalg og farveholdning.

Projektets omfang og indhold

Udvidelsen af Nyager Skole omhandler to primære opgaver:

  • Opgave 1 – Ombygning fra en 3-sporede skole til en 4-sporede skole inden for de eksisterende rammer samt renovering og forbedring af toiletforholdene. I forbindelse med ombygningen skal der skabes børne- og læringsmiljøer, der understøtter skolens og SFO´ens børnesyn, deres værdigrundlag samt deres pædagogiske og didaktiske principper.
  • Opgave 2 – Udearealerne skal indrettes som moderne lege – og læringsmiljøer, med fokus på leg og bevægelse. Udearealerne skal indrettes, så de både kan anvendes af skolen, SFO, de lokale idrætsforeninger og af lokalsamfundet. Intentionen er at skolens udearealer kan spille en mere aktiv rolle i lokalområdet og for kultur- og idrætslivet generelt. Derudover skal der på skolens matrikel også sikres gode adgangsforhold for bilister, cyklister og gående.

I projektet skal der bl.a. tænkes i lokaler med flere funktioner, ligesom der skal skabes bedre muligheder for, at SFO og skole kan dele udvalgte lokaler i større omfang end i dag.
Ombygningen omfatter flere dele af skolen og indebærer forskellige grader af renovering – fra lettere istandsættelse til større funktionelle ændringer.

De centrale elementer i projektet er:

  • Indretning af nye lokaler: Der skal etableres flere funktionelle rum, herunder kontorer og arbejdspladser til specialfunktioner som skolepsykologer og PPR.
  • Udvidelser og tilpasninger af faciliteter: Skolen ombygges og tilpasses for at imødekomme nye undervisningsmetoder og behov.
  • Udearealerne: Udeområderne skal udvikles, så de i højere grad inviterer lokalsamfundet og foreninger til at benytte skolens faciliteter. Der skal være plads til både organiserede og uorganiserede aktiviteter. Fokus er på alsidige tilbud som træningsfaciliteter, parkour, bålhytte, en overdækket scene samt stisystemer, der åbner skolen mod byen og understøtter fællesskab og bevægelse.

Bæredygtighed

Projektet er et eksempel på, hvordan Rødovre Kommune bæredygtigt ombygger den eksisterende bygningsmasse og prioriterer renovering frem for nybyggeri. Der er udarbejdet en bæredygtighedsplan for projektet, som Wissenberg har bidraget til at omsætte til konkrete tiltag i det tekniske byggeprogram.

Wissenbergs rolle

Wissenberg er teknisk bygherrerådgiver og miljørådgiver for bygherren. Bygherrerådgivningen varetages i samarbejde med ERIK Arkitekter, der bl.a. har udarbejdet funktionsprogrammet.

Bygherrerådgivning

Som bygherrerådgiver har Wissenberg udarbejdet den tekniske del af byggeprogrammet med de kravspecifikationer, der skal sikre, at projektets tekniske løsninger og miljømæssige foranstaltninger lever op til gældende standarder og myndighedskrav. Dette omfatter blandt andet rådgivning om materialevalg, installation af tekniske systemer (såsom ventilationsanlæg) samt tilpasning af bygningens eksisterende installationer.

Wissenberg har desuden bidraget til udviklingen af bæredygtighedsplanen.

Forundersøgelser inkl. miljøundersøgelser

I forberedelsesfasen har Wissenberg gennemført en række forundersøgelser. Der er eksempelvis udført tv-inspektion af kloaksystemet, og ventilationssystemet er blevet gennemgået. I begge tilfælde er der efterfølgende udarbejdet anbefalinger til renoveringstiltag.

Endelig er der også udført en række miljøundersøgelser, herunder prøvetagning og analyse af bygningsmaterialer for at kortlægge forekomsten af miljøfarlige stoffer som asbest, PCB og tungmetaller. Resultaterne har dannet grundlag for, hvilke materialer der skulle håndteres eller saneres i forbindelse med ombygningen.

På baggrund af de identificerede miljøfarlige stoffer har Wissenberg desuden ydet rådgivning om nødvendige tiltag for at minimere risici for både brugere og entreprenører.

Tidsplan

Projektet gennemføres over en længere periode. Genhusningen af skolen startede i juni 2024, og den samlede projektperiode løber frem til oktober 2028.

Projekt information

Bygherre

Rødovre Kommune

Beliggenhed

Rødovre

Rådgivningsrolle

Bygherrerådgiver og miljørådgiver

Årstal

2024 - Igangværende

Areal

10.747 m²

Mads Stenbæk Jakobsen

Afdelingsleder, partner

Mobil: +45 20 15 56 77